lørdag 6. juni 2009

LE BAC!!

I dag var det "grillparty" med AFS! Siste offesielle samling før vi drar.. Det regnet, så vi endte opp med å spise inne, og hente grillmaten ute hele tiden i stedet! Alle hadde tatt med noe, stort sett salater. Pastasalat, rissalat, vanelig salat, råkostkalat.. Vi spiste merguez! En fantastisk pølse fra nord Afrika, som erstatter grillpølsen her egentlig. Utrolig godt! Man spiser merguez med couscous for eksempel. Retten couscous, ikke bare grynene, men alt: grønnsaker, sterk saus, og forskjellige typer kjøtt. Den er litt sterkere enn en vanelig pølse, og så føles den litt ekte ut liksom, ikke sånn oppmalt avfall fra grisefarmen, men ekte kjøtt! Minner litt om pølsene man kan kjøpe på bondens marked..
Ok, nok om pølser! Vi hadde en veldig hyggelig ettermiddag! Masmasmas om sånne ting som vi utvekslingsjenter snakker om. Vi spiste i sikkert fire-fem timer, jeg har ikke spist noe annet siden det! (Det var egentlig lunsj, vi begynte i tolv-tiden!)

Ellers har jeg nettopp sett Den Brysomme Mannen! Dvs, for en halvtime siden.. "Hva? Har hun sett Den Brysomme Mannen.. i Frankrike?" Tenker du sikkert da. Håhåhå, yupp, jeg har sett Den Brysomme Mannen i Frankrike! Jeg fant den helt tilfeldigvis på biblioteket i Epinal! Den franske tittelen er "Norway Of Life", med ett lite hakk mellom Nor og way, sånn at man skal skjønne ordspillet. Haha. Hvorfor har de oversatt tittelen? Den heter vaneligvis The Bothersome Man på engelsk, så jeg syns dette var meget mystisk.. Hmm. Vertsfamilien syns dette var en helt meningsløs film, og skjønner ikke hvordan den har vunnet priser i Cannes og Gérardmer.. Vel, jeg syns det var en bra film jeg! Det var også helt fantastisk å se en hel film på norsk! Den var ikke dubbet, heldigvis så jeg fikk hele 95 minutter med østlandsdialekt! Oh joy:D

En ting som begynner å nærme seg, det er le bac. Eksamen. 22. juni har jeg fransk skriftlig, 24. juli er det naturfag, og 25. juni, fransk muntlig. Hjelp!! Jeg må lære meg masse ting før den tid, og jeg har ikke begynt en gang! Fransk muntlig fungerer sånn at man lærer alt utenatt, dvs hele analysen og forfatterbiografien + litt om den litterære epoken til alle tekstene vi har jobber med i løpet av skoleåret. Over 20 tekster altså.. Så, på eksamen, får man en oppgave, og 30 minutter til å forberede en fremføring, etter strenge regler. Intro, med forfatter, epoke, litt om teksten, etc. Så minst to partier den man analyserer om kommer med eksempler fra teksten, og etterpå en konklusjon. Det skal ta 10 minutter, og etterpå så stiller sensor spørsmål i 10 minutter til, om alt mulig man må kunne. "Jeg ser du har lest denne boken her.. hvem var yndlingspersonen din? Hvorfor kan man si at Pierre Choderlos de Laclos var en paradoksal mann, og hvem var madame de Maintenon?" (Gjett hvilken bok det er snakk om!) Jeg burde jo egentlig stresse skikkelig, og det gjør jeg, men stresset har ikke helt tatt overhånd, så foreløpig har det ikke gjort at jeg har begynt å jobbe. Hmm..

Vi har begynt å få karakterene våre! Ikke for å skryte, men det har gått uventet bra! Tror mattekarakteren min er god nok til å trekke opp hele snittet mitt, og engelsken hjelper alltid.. I tillegg har det gått bra i naturfag, og ikke så katastrofalt i økonomi som jeg har redd for.. Hmm. Nå er det bare en uke igjen, og denne helgen ble resten av karakterene satt. Så vi har ingen lekser, og ingen bryr seg om det vi gjør i timene lengre.. "Det dere lærer nå får dere bruk for til neste år!!" "Oui madame, bien suuuur," sier vi, og fortsetter å tegne på pulten. Offameien.

Jeg spilte konsert i går, og har enda en i morgen! Cello. I går var det med en venninne på piano, kulturskolekonserten i Bruyères. Det gikk ganske dårlig for å være helt ærlig, masse mikrofoner og stæsj, pluss masse lys (=varme..) gjorda det nokså vanskelig å spille fint! Var litt sur, og har funnet ut at jeg nok aldri blir solist på cello (hva?!??!?).. I morgen er det konsert med orkesteret! Det blir litt bedre håper jeg! Da er jeg mindre alene foran publikum, satser på at det hjelper! Der er den eneste problemet at vi er seks celloer, og bare fire førstefioliner.. Vi spiller altfor sterkt, og det er vanskelig å høre hva man spiller! (Jeg blir aldri fornøyd..)

Nå håper jeg at dette innlegget ikke er helt forferdelig kjedelig å lese, men jeg skrev det fikk jeg sånn "dette er kjeeeedelig.." følelse, jeg vet ikke hvorfor! Meget mystisk.. Jeg spør, er dagens innlegg mer kjedelig enn vanelig?


BISOUS!

3 kommentarer:

S sa...

På boken tipper eg "Dangerous Liaisons". Am I right???

Skoledagene dokkas e vell omtrent som mine; eg e ferdig med examen, karakterene e satt, og vi har fri annen hver dag xD

Spill fint på konserten då ;-)

Idunn sa...

Det var liksom ikke hudfargete knestrømper, men det er jo ikke livet heller!

Har du både bassen og celloen der nede? Du kommer til å få un petit overvekt og problemer når du skal hjem igjen :)

Rou sa...

Sara: You're right!
Har du lest den forresten? Jeg tror jeg sendte deg en melding på Twitter eller noe om at det var en bra bok..
Takk! Det gikk helt greit på konserten på søndag også. Skolen her er litt værre enn deres tror jeg! Fordi alle lærerne er der hele tiden, og vi har time fra 8 til fem vaneligvis, selv om det ikke nytter i det hele tatt!!!

Idunn: Hudfargete knestrømper.. Syns det var mer hudfargete knestrømper, med litt for mørk farge, og hull på helen sånn at det så vidt synes når man går med vanelige små sko.
Jeg har leid en cello, men jeg må få med meg bassen hjem ja.. :S
Har allerede un GRAND problem med overvekt! Tenk på alle klærne jeg har kjøpt meg!